Tidigare berättade jag om de situationer man arrangerar på förskolan för Elviras räkning. En av dessa är ju rolleken med ett annat barn. När man började med detta trodde man att det var Elvira som behövde stöd i rolleken. Istället visade det sig att det var de barn som bjöds in till leken som behövde guidning av pedagogen. Barnen blev osäkra när Elvira pratade sitt låtsas-språk, när de inte förstod hennes uttal och tecken eller hennes sätt att vara. Resultatet var lite förvånande eftersom vi vuxna kanske lätt tar för givet att barn förstår varandra bäst.

På utvecklingssamtalet berättade pedaogen om den senaste rolleks-stunden. Hon hade bjudit in en 5-årig pojke som är ny på förskolan. Han har just kommit till Sverige och har därför inget talat språk som barn och vuxna på dagis förstår. Han och Elvira lekte med plastdjur och byggde hus åt dem av klossar. Han är den som förstått Elvira bäst, redan från lekens början. Han hade varit försiktig, tagit sig tid att vänta in och läsa av. De kommunicerade med gester, tecken och sina modersmål. Visst är det häftigt!

Wow! 4 kommentarer till inlägget “Lekkamrater”

  • Marika Grandin skriver:

    Vad härligt! I bland är det vi vuxna som inte fattar…

    Kram M.

  • Your Name skriver:

    Härligt!
    Verkar som om han blev glad över att någon ”lyssnade” och förstod honom också.
    Duktig Viran!

    Kramizar i mängd

  • Asa Nordgren skriver:

    Barn är såååå smarta…..

    // Å

  • Linda S skriver:

    Så bra att personalen ser att de för att ge Elvira stöd måste hjälpa de andra barnen!

  • Kommentera inlägget