Sedan Elvira kom till världen har vi en del med Försäkringskassan (FK) att göra. Det har faktiskt fungerat bra, föräldrapenningen och barnbidrag har kommit som det ska och personalen har varit ganska hjälpsam när jag tagit kontakt med dem.
Titt som tätt hör man ju hur mycket handläggarna har att göra och att administrationen är så tungarbetad. De hänvisar därför sina ”kunder” till hemsidan med e-legitimation i mångt och mycket. Även jag har blivit hänvisad dit, men vad handläggaren inte visste var att myndighetens hemsida inte är anpassad för användare med barn som har speciella rättigheter. Så varken mitt eller handläggarens administrativa arbete underlättas av detta ”hjälpmedel”.
När jag besöker habiliteringen eller sjukhuset med Elvira så får jag ta ut tillfällig föräldrapenning (TFP) för den tid besöket tar. Det är inte så ofta som vi är ute och far men på detta sätt spar jag föräldradagar, många bäckar små ni vet…
Första gången jag kontaktade FK ang TFP fick jag höra att jag inte hade rätt till detta eftersom Elvira var under 240 dagar gammal. Jag poängterade att hon går under Lagen om Stöd och Service (LSS), men nej hon var för ung. Jag ringde upp igen fem minuter senare. Fick tala med en annan handläggare och visst hade jag rätt att ta ut TFP. Konstigt va, att två handläggare på samma lokalkontor och som arbetar med samma typ av ärenden ger olika uppgifter?! Tur att man får höra av andra mammor vad man har för rättigheter innan man ringer så att man inte blir lurad på denna konfekt som staten har instiftat och som myndigheten ska förmedla till medborgarna.
Månadsvis skickar jag in intyg på vart vi varit och hur lång tid besöket har tagit. Ersättningen betalas ut efter följande nivåer; 1/4 dag = 2 tim, 1/2 dag = 4 tim, 3/4 dag = 6 tim och 1/1 dag = 8 tim.
I dag ringde en handläggare som just var i farten med att handha mitt senaste inskick. ”-Jag ser att du har rapporterat två 1/4 dagar den 6 december”. Jag svarar, ”- Ja, vi hade två olika besök då, ett på öron och ett på habiliteringen, de tog två timmar styck, framgår inte det av intygen?”. Handläggaren dröjer ett tag och svarar sedan, ”-Ja ha, men då ska du rapportera in 1/2 dag istället för två 1/4 dagar.”
Är inte 1/4 + 1/4 = 2/4 dvs 1/2?
Inte undra på att administrationen blir tungarbetad…
2007-1-08 klockan 15:33
Dessutom är det besynnerligt att de hänvisar så mycket till sin webb, som bara kan garantera funktionalitet med undermåliga operativsystem (Windows) och osäkra webbläsare (Internet Explorer), detsamma gäller för banker och andra instanser som försöker vara moderna och erbjuda sina kunder ”själv-hjälps” alternativ.
2007-1-08 klockan 21:52
Ja det är inte enkelt!
Som jag sagt förr – man måste vara frisk för att orka ha med Försäkringskassan att göra – och ja när har jag haft med dem och göra 😉 när jag varit sjuk…
Moderna hm ja jo via hemsida osv när de inte är överens om vilket som är äpple och päron… ja ja… *suck*
Bara stå på dig – Du HAR RÄTT!!
Kramizar och nospuffar från Ilia
2007-1-12 klockan 9:51
Det kan också gå såhär:
En 52-årig man från Kiruna som sitter i rullstol med båda benen amputerade har av kommunen nekats en personlig assistent. Omsorgsnämnden anser att mannens funktionshinder ”inte är varaktiga”.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=604775&rss=1399
Kommentera inlägget